Vasaloppet

Vasaloppet

Uppladdningen inför Vasaloppet 2019 har börjat! Förbättra årets resultat genom att följa en strategi kring din kost.

Vi sätter upp rätt rutiner för dig och ser till att du får ut mesta möjliga energi för träning inför loppet, under loppet och snabbaste återhämningen efteråt vasaloppet.

Erbjudande: Just nu får du även ett träningsupplägg  samt kostupplägg för tävlingsdagen utan extra kostnad.

Paketform och priser
  • Paket 1: coaching under en 12-veckors period med ett fast avslutsdatum.
    Pris 350 kr per vecka med månadsvis fakturering.
  • Paket 2: abonnemangsform med 30 dagars uppsägningstid och minst 3 mån bindningstid.
    Pris 1200 kr per månad, månadsvis fakturering.

Träningsupplägg inför Vasaloppet

Tillsammans går vi igenom följande punkter:

  • Erfarenhet – är det ditt första långlopp eller har du tävlat tidigare och hur var i så fall din första upplevelse.
  • Försäsongsträning – vad är din förhoppning kring din träning. Kommer du att delta i olika seadinglopp, och hur behöver du i såfall äta för att se till att kroppen är i topp form när det är dags för 9 mil skidåkning.
  • Håll dig frisk – hur förebygger vi förkylning som kan förstöra den mesta träningen och försämra ditt resultat.
  • Vad behöver du äta innan vasaloppet.
  • Vad ska du äta under långloppet – räcker det med blåbärssoppa eller behöver du extra energi under loppet i form av bars eller gel.
  • Återhämtning – efter 9 mil behöver kroppen återhämtning. För att förhindra onödigt lång återhämtningstid är kosten ett av de främsta verktygen.

Kontakta mig angående kostrådgivning och aktuella erbjudanden.  Mer information om vasalopppet hittar du här.

Datum Vasaloppet 2019

Datumet för Vasaloppet 2019 är 3 mars. Därför är det är dags att börja ditt träningsupplägg redan nu.

Fram till tävlingsdagen pågår en hel del aktiviteter, här hittar du vasakalendern så du inte missar något: vasakalender.

Ladda med kolhydrater inför Vasaloppet

Det finns många generella råd för hur du bör träna och äta inför Vasaloppet. För bästa effekt behöver du utöver träning kostuppladdning utformat speciellt för dig. Kost och idrott ger dig verktygen (recept och kostråd) som du behöver för att optimera din prestation.

Ska man kolhydratuppladda eller ger det inte nån effekt? Om man gör det – hur långt innan är optimalt för det? Att fylla på glykogenlagren i musklerna är givetvis bra och kvällen innan loppet är det bra med en kolhydratrik måltid, med framförallt långsamma kolhydrater. Att äta även på morgonen är nödvändigt för vissa och otänkbart för andra, hur ska man göra för att oavsett vara fulladdad med energi?

Hur du ska ladda beror även på din träningsnivå, är det första gången eller har du åkt långlopp flera gånger förut, hur låg tid beräknar du att åka vasaloppet på? Det är stor skillnad mellan att som elitåkare köra i några timmar mot en motionär som kan åka vasaloppet på 12 timmar.

Ett bra tips vid tävling är att äta sådant du är van vid, prova inget nytt precis innan starten för det kan göra din mage orolig. Detta och mycket annat får du hjälp med av idrottsdietisten Anna Permansson Reuteberg.

 

 

Föreläsning på H E I M Food Studio Östersund

Ett kurstillfälle för dig som ska stå i skidspåren i vinter och har en fysiskt krävande prestation framför dig, tex Vasaloppet – och vill veta att du gjort “alla rätt” dessförinnan. Ett ypperligt tillfälle att förkovra dig i hur du redan under träningsperioden sätter förutsättningarna för din prestation genom kosten. 
Anmälan och biljettköp görs på www.heim.se

Intresseanmälan

Välj det paket som passar dig.

kostrådgivningspaket

Konditionsidrott och uthållighet